Ewaluacja programu „Trzymaj formę”

Ankietę „Jak się odżywiam?” przeprowadzono w klasach IV-VI w dniu 4 kwietnia 2017 r.  Rozdano 22 ankiety. Procentowy rozkład odpowiedzi przedstawia się następująco:

 

  1. Ile spożywasz posiłków w ciągu dnia?
  2. a) 3 – 36%; b) 4 – 64%; c) 5 – 0%
  3. Czy jesz śniadanie przed wyjściem do szkoły?
  4. a) nie – 45%; b) czasami – 36%; c) tak – 8%
  5. Czy w szkole jesz drugie śniadanie?
  6. a) nie – 10%; b) czasami – 45%; c) tak – 45%
  7. Czy podjadasz między posiłkami?
  8. a) często –32%; b) czasami – 59%; c) tak – 9%
  9. Czy spożywasz jeden ciepły posiłek w ciągu dnia?
  10. a) nie – 0%; b) rzadko – 0%; c) tak – 100%
  11. Czy jesz obiad?
  12. a) nie – 0%; b) czasami – 0%; c) tak – 100%
  13. Ile godzin przed snem jesz kolację?
  14. a) godzinę – 32%; b) 2 godziny – 45%; c) 3 godziny – 23%
  15. Czy często jesz chipsy, słodycze i pijesz napoje gazowane?
  16. a) często – 81%; b) czasami – 19%; c) bardzo rzadko – 0%
  17. Jak często jesz owoce?
  18. a) rzadko – 14%; b) 3x dziennie – 86%, c) 5x dziennie – 0%
  19. Ile płynów pijesz dziennie?; a) powyżej 1,5 l – 32%; b) poniżej 1,5 l – 68%
  20. Napisz, co jadłeś dziś na śniadanie?

45% ankietowanych odpowiedziało, że nie jadło śniadania

5% ankietowanych piło tylko wodę na śniadanie

50% ankietowanych na śniadanie jadło kanapkę z wędliną

 

Z przeprowadzonej ankiety wynika, że uczniowie klas IV-VI w zadowalający sposób stosują nawyki zdrowego żywienia w ciągu dnia. 64% ankietowanych spożywa 4 posiłki w ciągu dnia, co świadczy o tym, że w odpowiedni sposób dostarcza do organizmu składników odżywczych.

Tylko 8% ankietowanych je śniadanie w domu przed wyjściem do szkoły. Pozostali nie jedzą go w ogóle lub jedzą czasami. Świadczy to o tym, że uczniowie zapominają o najważniejszym posiłku, co może powodować brak aktywności i skupienia na lekcjach. Pomijanie śniadania w domu może wynikać z niedopatrzenia rodziców. Należy zatem zwrócić uwagę rodziców na konieczność jedzenia śniadania, które przecież zapewnia dziecku energię na cały dzień.

10% uczniów nie je drugiego śniadania w szkole, co oznacza, że nie zabierają na zajęcia żadnego jedzenia. Jest to fakt niepokojący, ponieważ czas pomiędzy śniadaniem a obiadem może wynosić aż 6 godzin, a jest to zbyt duża przerwa między posiłkami i dziecko może odczuwać głód.

Uczniowie podjadają między posiłkami. Nie jest to duża wada w odżywianiu, należy tylko zwrócić uwagę, by produkty, które podjadają były zdrowe, np. owoc, warzywo, szklanka soku.

Wszyscy ankietowani spożywają obiad i jeden ciepły posiłek w ciągu dnia. Jest to postawa godna pochwały.

Większość ankietowanych prawidłowo je kolację – w odpowiednim czasie przed snem. Świadczy to o tym, że zasypiają najedzeni, ale nie przejedzeni i spożyte posiłki zostaną prawidłowo strawione podczas snu.

Wszyscy uczniowie jedzą chipsy, słodycze i piją napoje gazowane. Aż 81% z nich robi to często. Jest to bardzo niepokojące. Pomimo wielu pogadanek o prawidłowym odżywianiu, uczniowie zapominają o konieczności redukcji spożywania produktów niezdrowych. Lepszym rozwiązaniem byłaby zamiana chipsów na owoce. Należy na to zwrócić uwagę rodziców.

Ankietowani spożywają owoce w zadowalającej ilości, dzięki czemu zapewniają sobie odpowiednią ilość witamin. Ilość spożywanych owoców kłóci się z odpowiedzią na poprzednie pytanie o jedzeniu chipsów i słodyczy. Powstaje pytanie, skoro uczniowie jedzą dużo owoców, to kiedy spożywają chipsy? Należy podkreślić konieczność zamiany niezdrowych przekąsek na owoce lub warzywa.

Niepokojąca jest ilość spożywanych przez uczniów płynów. Aż 68% pije poniżej 1,5 l dziennie. Jest to zbyt mała ilość. Należy zwrócić uwagę na spożywanie większej ilości płynów, zwłaszcza w nadchodzących okresie letnim.

Aż 45% uczniów w dniu przeprowadzania ankiety nie jadło śniadania w ogóle. Nie jest to dobre rozwiązanie. Należy uczulić uczniów na konieczność spożywania najważniejszego w ciągu dnia posiłku.

Pamiętajmy o tym, że jemy 5 posiłków o tych samych porach i promujemy aktywność fizyczną.

Alicja Lisińska –koordynator programu „Trzymaj formę”